Bakgrunden till bra marknadsföring

Som det har nämnts tidigare på den här sidan kan marknadsföring vara väldigt många olika saker. Det är dock inte det som ska tas upp idag, utan arbetet bakom! Man kan nämligen inte skapa bra reklam och PR om man inte har en bra miljö på sin arbetsplats.

  • Att använda sig av ett gantt schema är inte så vanligt inom marknadsföring som det kanske borde vara. Istället har man fysiska projektledar som ser till så att kontakten till kunderna är bra och så att saker blir gjorda på reklam- eller PR-byrån. Att ta hjälp av ett datorbaserat system är dock aldrig fel, ju fler som håller koll på vad som ska göras och att det blir gjort, desto bättre! Dessutom kan det vara skönt att ha något digitalt som räknar ut en bra tidslinje för projektet istället för att man ska gissa sig fram till vad som kan tänkas bli bäst.
  • Att ha en bra miljö på kontoret, med allt från hur det är inrett till vilken relation man har till sina kollegor, är alltid viktigt. Känner man inte sig bekväm är det svårt att slappna av och göra ett bra jobb, istället upptas ens tankeverksamhet vem man ska äta lunch med och hur det kommer gå. Det är aldrig roligt att känna sig obekväm, och särskilt inte på jobbet som man spenderar så mycket tid på. Som arbetsgivare bör man se till så att de anställda trivs med lokaler, utrustning och varandra.
  • Utan en god kontakt med sina kunder är det också svårt att göra bra reklam och PR. Vet man inte vad kunden är ute efter och vad deras behov är så blir det svårt att fylla dem. Bjud in till möten, luncher och håll en god kommunikation. Då kommer resultatet bli mycket bättre.

Sedan ska man inte glömma att alla personer och arbetsplatser inte är någon annan lik. Alla behöver jobba på ett eget sätt för att prestera så bra som möjligt, och det behöver inte vara genom någon av de sätt vi nyss tagit upp, även om de är rätt klassiska. Ta åt er av alla möjliga tips och hitta det som passar er bäst!