Dags att sätta strategin

Att det bakom marknadsföring finns en välplanerad och strukturerad strategi kanske är något som man glömmer bort när man stöter på en mindre lyckad kampanj, men då är det förmodligen just strategin som fallit genom stolarna eller inte varit helt genomtänkt – därför är det viktigt att sätta en marknadsföringsstrategi som är ordentligt utarbetad och det krävs en del engagemang.

Flödesschema marknadsföringNär det kommer till marknadsföring är det många parametrar som måste stämma överens om ens kampanjer ska blir lyckad. Det räcker helt enkelt inte längre med att komma på en bra reklamslogan och sedan köra på den, det krävs mer än så. Det måste finnas en plan bakom marknadsföringen och steg måste sättas för framtida kampanjer. En god idé är därför att ta med sig marknadsavdelningen på konferens i skärgården och boka in sig på konferensgård via sandudden.se för att bena ut vilken sorts strategi som passar bäst för just erat specifika företag – och framförallt ta reda på vilken bild av företaget ni vill förmedla genom er marknadsföring.

Goda exempel att inspireras av

Det finns en hel del företag där ute som verkligen lyckats i sin marknadsföring. Coca-cola, Volvo och Apple, för att bara nämna några få, är exempel på företag som verkligen lyckats och tagit kontroll över det egna varumärket. Dessa är därför att inspireras av. Tittar man till exempel på Apple kan man snabbt konstatera att företaget är minst lika känd för sin marknadsföringsstrategi som för sina faktiska produkter. Det är något som bland andra tidningen Macworld skriver om, som menar att receptet för Apples framgång vilar just på deras reklamkampanjer som gjorde produkterna coola, hade bra slogans och fokuserade på den lokala kundkretsen. Någon som kan ha inspirerats av Apple i sin marknadsföring kan vara Volvo. I sina slogan och videos trycker man nämligen på samma som Apple, känslan. Det märktes inte minst i satsningen på reklamfilmen Made by Sweden – Vintersaga, som kom att bli den mest delade videon i sociala medier under ett dygn någonsin, skriver InternetWorld. Sen ska man heller inte underskatta värdet av digital marknadsföring genom annonser, något som man tipsar om i Dagens Media och också förklarar hur detta fungerar. Men oavsett vilken väg ni än väljer att ta är det en sak som är säker: det är hög tid att sätta strategin.