Marknadsföring med dofter

Sverige är i framkant med mycket men när det gäller marknadsföring ligger vi faktiskt lite efter. I många år har doftmarknadsföring i butiker, hotell och varuhus varit populärt i USA men nu börjar det även används i Sverige.

För att marknadsföra en vara i butik krävs helt andra resurser och knep än om man marknadsför något i teve eller på internet, det har vi skrivit om tidigare. Vad vi då aldrig tog upp var hur butikerna marknadsför varor och lockar till sig kunder. Det tänkte vi därför gå in lite djupare på nu.

Doftmarknadsföring i Sverige

Det nyaste knepet, och kanske absolut viktigaste just nu, är att använda sig av doftmarknadsföring. Det här marknadsföringssättet har varit väldigt populärt i USA och övriga Europa länge men nu börjar det bli allt vanligare även i Sverige. Varför man väljer att använda dofter för att locka kunder till köp är för att hela 75 procent av besluten som vi tar påverkas av doft. Dessutom är dofter svåra att värja sig mot eftersom de går rakt in i hjärnan. När en kund upplever en doft som hen tycker stämmer överens med butikens utbud, uppfattar hen kvaliteten som bättre. Läs mer.

Svaga dofter från maskiner3437723-nordstan-vid-femman-4

Några klassiska exempel på dofter som framgångsrikt används i butiker är kanelbullar i livsmedelsaffären och en sötaktig doft i godisbutiken. Experter säger att doften dock inte får vara för stark utan bara finnas i bakgrunden och man ska förnimma doften utan att egentligen känna den. Doften kommer från maskiner som med jämna mellanrum sprutar ut en doftessens med allt från blomdoft, till doften av nybakat bröd. Doften har flera användningsområden, den bygger en butiks varumärke men den får även kunder att stanna längre i affären och lockar dem till att köpa vissa typer av produkter. Ytterligare ett område som dofterna används på är att ta bort dålig lukt och har man en fiskhandlare där det bara luktar fiskrens, kan man använda sig av en doft av hav, som ändå känns genuin för en fiskhandlare men som inte är lika påträngande som lukten av gammal fisk.