Marknadsföring med profilreklam – på ett proffsigt vis

Profilreklamen har blivit ett av de mest effektiva sätten för att sprida budskap till så många som möjligt – för ett så lågt pris som möjligt. Marknadsföringsmetoden har dock benat ut sig i olika begrepp och tillvägagångssätt och precis som i allt annat, går det trendcykler här också. Den här artikeln är till för att kartlägga de nya produkterna inom marknadsföring samt tips att tänka på vid val av budskap.

Den vanligaste typen av profilreklam gäller produkter med tryckt logga – produkter som du kan hitta hos många leverantörer, bland andra BrandNewProfile profilprodukter och hos många fler. Dock har sortimenten hos leverantörerna utökats, vilket har gjort att valfriheten förbättrats med tiden.

Nya, trendiga (och tekniska) profilprodukter under 2019

Glöm den tråkiga nyckelringen eller den traditionella kontorspennan med logga. Idag har nya saker letat sig in på marknaden av profilreklam och väntar på att få göra nytta. Några av dem är teknikprylarna som hörlurar, Blutooth-högtalare, VR-glasögon som kryddar tillvaron i enkelt material såsom kartong, samt smarta tillbehör som telefonskal i alla varianter. Det senare är inte purungt men är fortfarande ett säkert kort inom marknadsföring.

Prioritera säkerhet

Andra produkter som kommer starkt, är dem som både sträcker sig till kunderna själva och deras anhöriga. I en osäker och labil värld, vill man gärna omhuldas av säkerhet och trygghet och vad passar då bättre än att pränta en personlig logga på en reflexmössa eller vantar med reflexer? Dina kunder skiner upp i vintermörkret – på alla sätt och vis.

Roliga misstag kan stå dig dyrt

Det finns varken rätt eller fel inom marknadsföring. Eller..? Faktum är att det som du tycker verkar underfundigt och skämtsamt kan reta gallfeber på andra och till och med förolämpa. Det finns ett flertal exempel på när ett budskap borde ha stannat i printern. Därför bör du alltid se upp så att din text eller logga inte verkar stötande eller väcker förargelse genom att vara rasistisk, sexistisk eller kränkande på annat sätt. För att vara på den säkra sidan bör ditt budskap tilltala så många som möjligt och endast sticka ut på ett positivt sätt.