Marknadsföring på internet

Det världsomspännande datornätverket world wide web är idag många människors arbetsplats och vardagsrum. De flesta av oss skulle inte acceptera reklam i vårt vardagsrum (annat än på tv och i tidningar, då), och framför allt inte på arbetsplatsen (även här finns dock undantag, som de som arbetar i kollektivtrafiken). På internet kan vi dock acceptera den, men då måste den kännas relevant i sammanhanget.

Relevansen är kung

Hur vet man då vad som är relevant i sammanhanget? Det här har alltid varit knäckfrågan när det gäller marknadsföring på internet. De som har hittat tillfredsställande lösningar har ofta gjort stora pengar, men än finns det saker som återstår att göra.

En stor del av förklaringen till Googles framgång är att de hittade ett sätt att tjäna pengar på de sökningar som användare gjorde. När någon gör en sökning så kommer annonser att visas bredvid sökresultatet, och dessa annonser kommer att vara relaterade till de sökord som skrevs in. Den som söker på långfärdsskridskor kommer att få se annonser för långfärdsskridskor och relaterad utrustning, vilket inte upplevs som lika störande som annonser för tuggummi, barnkläder eller något annat som inte alls har med långfärdsskridsko att göra. På samma sätt kan den som driver en sajt om långfärdsskridskoåkning upplåta reklamplats åt Google, för att visa annonser på de ämnen som sajtägaren själv bestämmer. Ju mer relevanta besökarna upplever annonserna, desto större blir sajtens trovärdighet.

Sociala medier – inte för alla

Att bara kasta ut annonser på nätet och hoppas på det bästa fungerar med andra ord nästan aldrig, man måste vara betydligt smartare än så i sin digitala marknadsföring. Detsamma gäller sociala medier, som de senaste åren har varit vad man i reklambranschen kallar för ett buzzword. Det finns företag som lyckas oerhört väl med satsningar i sociala medier, och lyckas nå många nya kunder på detta sätt. Men det gäller att man har en idé om vad man vill förmedla, och om hur man ska bemöta kritik. För har man inte det, då är det bättre att man håller sig ifrån sociala medier. Det finns andra sätt att marknadsföra sig på internet, som man kan ägna sig åt istället.