Marknadsföring, presenter, kläder och muggar

Att presentera sitt företag med en genomgående grafisk profil printad på lockande presentprodukter är ett allt mer populärt sätt att marknadsföra sig på. Tekniken kommer som så mycket annat nytänkande och attraktivt från USA. Reklamprodukter som förses med ett företags logotyp kallas ofta swag eller schwag på engelska, och används för att marknadsföra ett företag, ett märke eller något event. Vanligtvis förses produkterna med företagets namn, logotyp eller slogan och skänks bort vid mässor, konferenser eller som del av kampanjer. Den första som använde sig av detta sinnrika system var faktiskt George Washington när han genomförde sin presidentkampanj 1789. Under 1800-talet förekom kalendrar, linjaler och träföremål med logotyper, men det var först under 1900-talet som tillverkningen och marknadsföringen av här typen av produkter blev en hel industri.

Det finns olika sorters marknadsföringsprodukter som du kan använda till ditt företag. Här är exempel på några:

  • Muggar och glas är typiska föremål som finns på alla företag. Alla måste ju dricka kaffe på jobbet! Att pryda företagets glas och porslin med den egna logotypen är ett trevligt sätt att skapa gemenskap och samhörighetskänsla.  Du hittar reklammuggar hos produktsajten.se.
  • Profilkläder. Givet. Snyggt till vardag såväl som till fest. Eller kanske när hela företaget är på konferens eller joggar tillsammans. Alltid uppskattat.
  • Praktiska föremål. Brandsprutare. Paraplyer. Plåster. Reflexer. Kondomer. Allt går att pryda med en logotyp. Men se till att sätta dem på produkter som ligger i linje med företagets image.
  • Roliga och ätbara saker. Godi som geléhallon, choklad, chips är alltid uppskattade presenter.

Reklam kan faktiskt vara en smart och praktisk sak som genererar positiv respons och uppmärksamhet. Det behöver inte alls röra sig om traditionella annonser eller klassiska sätt att synas och höras. Ibland kan det dock slå fel. DN rapporterade i dagarna att Bromma församling medelst en fem meter högskylt inte får förkunna för grannar och t-baneresenärer att Kristus är uppstånden. En bildskärm med växlande budskap tillåts alltså inte monteras upp vid kyrkan på Stopvägen vid Brommaplan. Bedömningen grundar sig på att skylten skulle placeras på baksidan av kyrkan med den intensiva ljusshowen riktad mot tunnelbanan och den närliggande fastigheten. Grannarna skulle kunna uppfatta det vilda ljusspelet som störande och olämpligt. Det gäller alltså att tänka till både en och två gånger när det kommer till modern marknadsföring.