Marknadsföring i Public service

Inom Public service finns en hel del regler rörande marknadsföring, till exempel att man inte får använda sig av sponsring på vissa sätt. Och detta är något som Sveriges Television hamnat i blåsväder för tack vare sitt produktionsbolag som brutit mot de etiska reglerna som finns just för Public service – men vilka regler finns då?

svt-sveriges-television-mindreTidigare har vi tipsat om hur man kan marknadsföra sig på en rad olika sätt genom att ta alternativa vägar för att få ut sitt varumärke, såsom att till exempel använda sig av reklamprodukter och profilprodukter. Det är ett enkelt sätt att få ut sitt varumärke på, det ger ett igenkänningsvärde i varumärket. Men att marknadsföra sig genom Public service kanaler såsom genom att synas i Sveriges Televisions olika tv-program är också bra, men då måste man göra detta på rätt sätt. Utan att betala för detta. Att betala för att synas i Public service kanaler är inte tillåtet i Sverige, bara i undantagsfall för annars bryter man mot sändningstillståndet.

Detta gäller för sponsring i Public service

Enligt reglerna som finns för Sveriges Television så ska sändningarna vara reklamfria, men till exempel under internationella evenemang som exempelvis Eurovision Song Contest och under andra större sportevenemang kan reklam få förekomma. Dock kräver regelverket att indirekt sponsring, när just ett externt produktionsbolag blir sponsrade med saker och ting för att finansiera till exempel en tv-serie i Public service kanalerna, så måste denna sponsring redovisas för tittarna. Annars är den inte okej. Detta för att SVT:s integritet inte ifrågasätts – och det är något som kanalen har råkat ut för nu på grund av att deras produktionsbolag använt dold produktplacering och dold sponsring. Så att Mikael Österby, programchefen på SVT, reagerar upprört med följande citat när han nås av nyheten om hur deras produktionsbolag ägnat sig åt att bryta mot dessa etiska regler är föga förvånand:

”– Det här är smygreklam! Det finns inte hos oss, det ska inte gå att köpa sig in på Sveriges Television. Alla de här exemplen du nämner nu, där företag betalat för exponering, är avtalsbrott” läs mer.