När reklamen träffar fel

Reklambranschen är på många sätt speciell. Fylld av kreativa människor ska de komma på hur företag ska göra för att vi ska köpa just deras produkter. En rätt speciell uppgift. Och även om mycket reklam som görs är bra så är det mycket som är precis tvärt om. Det är nämligen massor av saker man inte får göra, till exempel när man gör reklamfilm, utan att den kan bli fälld.

En reklamfilm, eller printannons för den delen, får inte vara sexistisk eller spela på stereotyper. Gör den det så blir den allt som oftast anmäld av någon i allmänheten utan att någon på Reklamombudsmannen, RO, behöver ta tag i det. Istället granskar dem det och bestämmer om man ska fälla eller fria. Det är många annonser genom åren som faktiskt blivit fällda, utan att man har en aning om det. Visst finns det de som är anmälda som frias, ibland kan vissa vara lite för känsliga om man jämför med reglerna, men ofta blir de faktiskt fällda.

Hamnar man som reklambyrå i en riktig soppa kan det vara bra att ta in en advokat så att man slipper ta ett allvarligt straff i form av till exempel böter. Då är advokatfirman åberg riktiga proffs som kan hjälpa en med det mesta när det kommer till frågor som har med lagen att göra. Det är nämligen inte alltid så lätt att hålla reda på det själv, även om man såklart kan tycka att de som gör annonserna borde ha koll på vad man får och inte får göra.