Relationsskapande marknadsföring på plats

Marknadsföring kan som bekant ske på olika sätt. Du har marknadsföring online. Du har marknadsföring genom reklam på olika sätt, såsom annonser och så vidare. Du har marknadsföring genom PR. Men vad som inte får förglömmas är marknadsföring på plats. Och vad menar vi då med på plats? Jo, alla platser där du träffar kunden.

Det är svårt att etablera och behålla en relation till kunder endast genom reklam på olika vis. Många kunder kräver någonstans ett personligt möte med en människa, någon form av representant för att verkligen etablera en personlig relation till varumärket. Och detta ställer till med vissa problem för exempelvis onlineföretag. Se exempelvis på Apple som öppnar butiker som knappast går plus i sig, men bygger relationer och ses som en upplevelse för kunden snarare än en vanlig butik. Eller som deras butik på Manhattan som lyckats bli en turistattraktion enligt DN!

Det Apple gör rätt, eller en av sakerna, är att de faktiskt vågar möta kunden öga mot öga – och är måna om det mötet. Nu menar vi inte att alla företag ska marknadsföra sig som Apple, det är det nog få företag som har råd med. Däremot tycker vi att man ska ta alla chanser man har att möta sina kunder öga mot öga. Bra tillfällen är exempelvis mässor och olika event. Köp dessutom ett bra tält från eventtält.nu/ så att du syns och kan inpränta din logotyp i kundernas medvetande. Det gäller förstås också att ha rätt personer på plats under eventet eller mässan. Gärna någon som både är kunnig och har talets gåva. Marknadsföring och retorik har faktiskt en hel del gemensamt, det handlar om att övertyga eller övertala rätt målgrupp i rätt tid. Vill ni ha rätt person på plats ska ni leta efter nästa Martin Luther King (se videon) som dessutom är kunnig!