Syns du inte på nätet så finns du inte

Sociala medier. Det här har nästan kommit att bli ett modeuttryck de senaste åren, något ”alla” pratar om, något ”alla” ska syssla med och något man ”måste” kunna för att hänga med i svängarna. Numer är det inte bara privatpersoner som ägnar sig åt sociala medier av olika slag, utan även företag som vill ligga rätt i tiden och visa sig moderna och aktuella har börjat ta klivet in i de sociala nätverken – ja, det är nästan ett måste om man vill etablera sig och sitt företag som medvetna, fräscha och ”med”!

Till att börja med kan man fråga sig – vad är egentligen sociala medier och sociala nätverk för något? Enkelt uttryckt kan det beskrivas som en digital mötesplats för människor från hela världen, där aktiviteter som teknik, social interaktion och användargenererat (skapat av användare) innehåll kombineras. Det är lite som ett världsomspännande café, eller en enorm anslagstavla där vem som helst kan sätta upp bilder, texter eller annat. Nedan följer ett par exempel på några vanliga sociala nätverk:

 

  • Facebook. De sociala nätverkens urfader, skulle man kunna säga. Grundades år 2004 av Mark Zuckerberg samt några av hans college-kamrater. På Facebook kan användarna skapa en personlig sida, en profil, där man kan lägga till andra användare som vänner man kan utbyta meddelanden, bilder, videor och annat med.
  • Instagram. Detta är ett socialt nätverk i form av en mobilapplikation (finns både till Android och till Apple).  Det går ut på att man delar bilder och foton med andra användare, och bilderna kan göras extra fina med olika filter. Många trodde nog att denna tjänst inte skulle bli särskilt långlivad med tanke på att den liknar Facebook och bloggar en hel del, men tji fick de. Instagram är hetare än någonsin och köptes år 2012 upp av Facebook för en miljard amerikanska dollar.
  • Twitter. Detta är en så kallad mikroblogg, där man till skillnad från Instagram delar med sig av korta texter och statusuppdateringar istället för bilder (även om sådana också kan delas). Meddelandena, som kallas ”tweets”, får vara max 140 tecken långa.
  • Bloggar. Beskrivs enklast som en dagbok på nätet. Inläggen ordnas så att de senast skrivna hamnar högst upp. De kan vara hur långa eller korta som helst, innehålla bilder och videor eller enbart text. Att blogga har blivit otroligt populärt, inte minst i Sverige, och de som driver de största bloggarna har blivit riktiga kändisar med hundratusentals fans från hela världen – Kenza, Blondinbella och Kissie, för att nämna tre.
  • LinkedIn. Ett lite mer ”professionellt” socialt nätverk, som främst är inriktat på att man ska kunna uppta kontakten med gamla vänner och kollegor. Med hjälp av detta kontaktnät är tanken sedan att man ska kunna hitta ett nytt arbete och nya affärsmöjligheter.

Inspireras genom en föreläsning

Vill man ligga rätt i tiden ska man alltså satsa på att synas på olika sociala nätverk som passar ens verksamhet. För en del kan det dock vara knepigt att veta hur man ska gå till väga, hur man visar upp sig själv så fördelaktigt som möjligt på nätet och så vidare. Föreläsare om sociala medier kan ge många idéer och inspiration till hur man ska göra, så det är helt klart en mycket bra investering!