Vad är effektiv reklam egentligen?

Vad som fungerar bra eller mindre bra inom reklam är på ett vis trendkänsligt, men oftast handlar det om att skaffa förtroende och en relation till de som man ska nå ut i, berätta en historia och förmedla en känsla.

Här kan du läsa om reklam som varit effektiv på olika sätt och av olika orsaker.

Reklam handlar om att synas

Reklam handlar helt klart om att synas, men hur gör man det på ett bra sätt? Det skulle vara genom traditionell produktmedia, ett samlingsnamn för företagsreklam såsom profilprodukter, reklamartiklar, presentreklam och reklamgodis, källa: https://www.tuppreklam.se/. Men många använder kändisar för att nå ut till sina målgrupper och få folk att haja till. Det kan vara ett vinnande koncept. Några kändisar som synts mycket i reklam tar Dagens Media upp i en artikel. Det är bland andra: Zara Larsson för H&M, My Academy och Nike, Måns Zelmerlöw och Sara Sjöström för Betsson och Sara Sjöström för Barncancerfonden, Danny Saucedo för Polaroid och Betsson med flera.

Vinna pris för reklam

Ett annat sätt för att påvisa hur viktig ens reklam varit är att lyckas vinna pris för sin reklam. Då har den varit effektiv och nått fram. Bra kan vara att ta inspiration av dessa vinnare, vad gör de rätt och vad gör de fel? Här ser du 2017 års vinnare av 100-wattaren.

Tabubrytande reklamfilm

Annan typ av reklam som är effektiv är tabubrytande sådan. Varför göra som man alltid har gjort? Våga ifrågasätta och tänk vad som är mer rätt och fel. Ett exempel på det är Libresses kampanj “Blood normal”, som slår huvudet på spiken och gör helt rätt. Frågan är varför det inte alltid varit så?

“Trots att alla vet att mens är rött (eftersom det är blod) så har bindor och tamponger i reklam efter reklam visats med en blå vätska, eller ingen vätska alls. Men i en ny reklam från Libresse, får man se (hör och häpna) realistisk mensblod.”