Viktigt att synas – på rätt sätt

Det är viktigt att synas om man vill öka sin popularitet. Det gäller både privata aktörer på marknader såväl som politiska partier. Det finns hjälp att få och det är dessutom viktigt att marknadsföringen inte strider mot lagar och regler.

3988809-instagram-4Experter inom mediestrategi menar att det är oerhört viktigt att synas ibland annat i sociala medier om man som politiskt parti vill hänga med och inte förlora i väljarundersökningar samt, givetvis, i politiska val. Det rapporterar DN. Feministiskt initiativ är det parti som var mest aktiva på sociala medier under förra valomgången – med över 3000 tweets på ett halvår. Sverigedemokraterna var de som syntes minst på sociala medier.

– “Syns man inte, finns man inte. Denna grundregel stödjer många verksamheter sig på när det kommer till att marknadsföra sig. Man måste dock inte följa det traditionella ledet för att nå sina mål.” – LindeNytt

 

Vissa behöver mer hjälp än andra med att synas på marknaden, professionell hjälp. Det kan bland annat en digital mediebyrå hjälpa till med. En sådan är Millstone Group – en mediebyrå som konstaterar att marknadsföring ska vara lönsam.

Att synas på rätt sätt

Det gäller dock att synas på rätt sätt. Näringslivet har genom stiftelsen Reklamombudsmannen en självreglering av reklam. Reklamombudsmannen (RO) har till uppgift att pröva just reklam och dessutom vägleda samt utbilda marknadens aktörer. Stiftelsen har två prövande instanser där den ena är just Reklamombudsmannen och den andra Reklamombudsmannens Opinionsnämnd (RON).

RO granskar om reklam följer Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation (ICC). Konsumenter, företag och organisationer kan anmäla reklam som man tycker strider mot just reglerna stadgade hos ICC.